Karakterler
Deli Amca: Romanın kahramanıdır. Muhafazakâr görünümüne karşın dengesiz, kendini beğenmiş, egoist, hanım düşkünü bir tiptir.
Hala: Deli Amca’nın karısıdır. Dengeli, samimi bir hanımdır. Eşine karşı fazlaca hoşgörülüdür.
Hacı Vamık Bey: Deli Amca’nın babasıdır. Bir palyaço tipidir. İşini tatlı bir üslupla yürütür.
Mevzusu
Konağı bulunduğunu iddia eden Deli Amca lakaplı varlıklı bir insanın zevke ve bayanlara olan düşkünlüğü ve fiyaskoyla sonuçlanan yaşamı mevzu alır.
Hareketlerinde ölçüyü kaçırılmış olduğu için hepimiz tarafınca deli olarak vasıflandırılan Hacı Vamık Bey, dindar görünüşlü, devamlı öksüren, abartılı giyinen biridir. Deli Amca olarak romana mevzu olan Hacı Vamık Bey, Çamlıca’da bir konakta yaşamaktadır. Köşkte bir de mescit bulunmaktadır. Deli Amca muhafazakâr kimliğinin yanı sıra her türlü batıl inanca, büyüye ve falcılığa da inanan bir kişidir. Deli Enişte konağını satışa çıkarır fakat satmaz.
İnsanların malikânesi için ne kadar ödeyeceğini görmek ister. Sirke gitmek de Deli Amca’nın zevkleri arasındadır. Evlatları alır. Sadece etrafındakiler onun kızlara bakmak için konağa gittiğini söylerler. Pokercidir, namaz vakti ulaşınca pokeri bırakır ve rekâtlar içinde oyunun iyi mi gittiğini sorar. Kızların okumasını istemiyor, yoldan çıkacaklarını düşünüyor. Sadece kendi kızının okumasını fazlaca isterdi. Deli Enişte, dalkavuk tipli babası Hacı Yükselti Efendi vesilesiyle devlet tarafınca birçok misyona gönderilir. Büyük görevlerde de mevcuttur. Arabistan akıllarda fazlaca kalır. Sadece rüşvet almış olduğu için sık sık görevinden alınır. Karısı fazlaca dengeli ve mantıklı bir hanımdır. Samimi dindar, iyi bir hanımdır. Amcası karısını aldattığı için karısı ondan boşanır. Romanın sonlarına doğru Deli Amca konağında bayanlara yönelik eğlenceler düzenlemektedir. Hanım düşmanlığı komşuları da rahatsız ediyor. Kan emici bir simsar olan Tellal Hüseyin Efendi, yaşamının son günlerinde Enişte’yi onun zaaflarından yararlanarak aldatır. Deli Amca yaşamış olduğu yaşamdan pişmanlık duyarak yatağa düşer ve konağında mutsuz bir halde ölür.
Abdülhak Şinasi Hisar’ın “hikâye” söylediği romanları, insanoğlunun iç dünyasının izini devam eden, ruhunun derinliklerinde seyreden üslubuyla 20. yüzyıl klasiklerimizdendir. Hisar, örneksiz diliyle karakterlerini ve hayatlarını inşa ederken onlara hem fazlaca yakın hem fazlaca mesafelidir. Romanlarını vakaların değil karakterlerin çevresinde kurgulayan Hisar, süre ve mekânı geçmişseverlikten ziyade hafızanın temel taşları olarak kullanır.
Abdülhak Şinasi Hisar, ikinci romanı Çamlıca’daki Eniştemiz’de, Fahim Bey ve Biz’de de adı geçen “deli enişte”yi, incelikli bir süre çizgisinde hikâye ederken, okurlara Don Kişot’la akraba bir karakter sunar. Bu akrabalık Vamık Bey’i gündelik hayatta çevresindeki insanlardan ayrı meblağ. Abdülhak Şinasi Hisar’ın dil kullanımındaki ustalığı ve karakterleri derinleştirmekteki başarısıyla Çamlıca’daki Eniştemiz, edebiyatımızdaki zamansızlığının içinde yolculuğuna devam ediyor.
Netflix, geniş film, dizi, belgesel ve program arşivine haiz en iyi çevrimiçi gösterim platformların içinde…
Rüya – Ivan Sergeyeviç Turgenyev Karakterler Anlatıcı: Hikâyenin merkezinde yer edinen anlatıcı, adı verilmemiş bir…
CD yazma programları, dijital dünyada geçmişe köprü kuran, nostaljik bir dokunuş sunan bununla beraber günümüzde…
[Chorus] Got two girls in the cut And I don't know what to do I…
Eğer iPhone cihazınızdaki notlarınız yok olduysa, Apple size bunun için bir çözüm sunuyor. Geçtiğimiz hafta…
Tekerleğin icadı uzun süredir insanlık tarihindeki en büyük atılımlardan biri olarak kabul ediliyor. Sadece şimdi…