Kısmet Büfesi – Bilge Karasu
Karakterler
Eserdeki kahramanlara baktığımızda net bir karakter bulamıyoruz. Karakterler, yazarın düşsel bir parçasıdır.
Mevzusu
Kısmet Büfe on hikâyeden oluşmaktadır. Bu hikâyeler çoğunlukla resimler üstüne yazılır. Şu demek oluyor ki yazarımız görmüş olduğu bir tablonun öyküsünü yazmış. Bu yüzden hikâyeler düşlem ve gerçeklik algısı üstüne gidip gelir.
Kısmet Büfesi Özeti
Hikâyeler resimden yola çıkılarak yazılmıştır. Yazarın dili öykülerinde daha katmanlı ve dolambaçlı bir halde anlatılır. Yazar, rüya ve gerçeklik dengesini gerçeğe doğru kaydırmıştır.
İki Kadının Işığı Gitgide Azalan Bir Resimi Üstüne Metin
Yaşlılık, yalnızlık, sessizlik, hiçlik benzer biçimde kavramları sorgular. Bir tablodan uyarlanan hikâye, yaşlanmış, emekli olmuş ve yaşamdan hiçbir beklentisi olmayan biri dul, diğeri bekâr iki kadının yaşamını mevzu alıyor.
Düş Balıkçıları Kubadabad 1955
Bu bölümde hayal ile gerçek arasındaki farkı en aza indirir. Belirsizlik ve korku yargı sürüyor. Hikâye birinci tekil kişi ağzından anlatılıyor. Kahramanımıza nazaran bu yolculukları gözleri oldukca keskin biri yönetmektedir.
Ertuğrul Oğuz Fırat’ın Resimleri Üstüne Akdeniz’den Uzak Bir Metin
Ertuğrul Oğuz Fırat her şeyden ilkin ressamı, bestecisi, avukatı, şairi ve yazarıyla tanınır. Yazar bu eserinde tüm hikâyelerinde değişik bir çizgiye yetişme çabasını tasarım etmiştir. Bunu hikâyede oldukca iyi anlıyoruz. Hikâye başlangıçta yenilikçi Batı ve eski moda Doğu kavramlarına değiniyor. Fotoğraf ve ressamlardan yola çıkarak yazı sanatını sorguluyor.
Turan Erol’un Bir Gençlik Resimi Üstüne Akdeniz’i Anar Bir Metin
Turan Erol, Türk ressam ve öğretmendir. Bu hikâyede Turan Erol’un gençlik fotoğrafı anlatılmaktadır.
Karanlık Bir Yalı Üstüne Metin
Köşk, düz rıhtım ve rıhtım üstüne yapılmış yazlık anlamına gelir. Yazar, karanlık yalının lügat anlamı olmadığını söylüyor.
Boğaziçi Üstüne Bir Ön Metin
Hikâyenin başlangıcında boğazın oluşumunu ve oluşan depremleri anlatır.
Çapavulun Çattığı Çaparız
Erol Akyavaş’ın bir fotoğrafı üstüne yazılmış yazıdır. Çapa düşman ülkeye baskın meydana getiren savaşçılara denir. Karşıdan karşıya geçtiğimizde, bir engel, üstesinden gelinemeyecek karmaşık ve zor görevler anlamına gelir.
Çeşitlemeli Korku
Korkunun nefsiyle beslendiğini ve insan benzer biçimde çığa düşmekten korkan kar tanesinin çığın parçası olunca yürekli bulunduğunu anlatır.
Kısmet Büfesi, Yada Çeken Bir Hanım Üstüne Metin
Bir grup kadının üç sıra üstünde dizilerek çektirmiş olduğu bir fotoğraftan hareketle yazılmış bir metindir.
Çeşitlemeli Korkunun Seslendirme Metni
Metin değil seslendirme grafiği görüyoruz. Bu grafikte adeta notalar halinde seslendirilen cümleleri duyuyoruz. Yazar sanki sözle, gözle yapılamayan şeyi sesle yapmak istemiştir.
Kısmet Büfesi – Kitap Açıklaması
“Önceleri, bildiklerini günün birinde fotoğraf yapacağını düşünmeden görüp öğrendiklerini çizmişti.
İşin, eksizsiz bir at, bir boğa çizmek bulunduğunu düşünmüş, kaç kez, duvardan çıkıveren, yanına gelen hayvanlarla koşmuştu düşünde. Sonrasında bakmanın yetmediğini öğrenmiş, kovalayanlara kovalananların (ister insan, ister hayvan olsun) bağırmasına, böğürmesine kulak vermek, bu seslere, bu ölülere eliyle, gözü kulağıyla dokunmak, koşanlarla beraber terlemek, yara alanlarla beraber kanamak icap ettiğini anlamış, bu sesleri, bu terleri kanları eklemişti yapmış olduğu resimlere.
Sonrasında bunların da yetmediğini öğrenmişti…”