Maniler çeşitleri Cinaslı Kesik Yedekli Düz Mani 5 örnekleri

Engel Nedir? Engel Hakkında Özetlemek gerekirse Özet Data

Engel, Türk edebiyatında anonim halk şiiri türlerinden biridir. Bu şiir türünün anonim olması demek ilk söyleyen kişinin belli olmaması anlama gelir. Çoğu zaman dört mısradan oluşur .Türk edebiyatında engel, bilhassa Türk halk şiiri geleneğinde oldukça yaygın bir halde kullanılmaktadır. Anadolu’da daha fazlaca, genç kızlar ve bayanlar içinde türetilir ve ezgiyle söylenir. Saz eşliğinde söylenen maniler de vardır.

Manilerin Kökeni ve Zamanı Gelişimi

Maninin kökenleri, Türk kültürüne kadar uzanır. Türkler, binlerce yıl süresince şiirsel ifadelerini engel tarzında yapmışlardır. Sadece maninin bugünkü biçimi, bilhassa İslam kültürünün etkisiyle oluşmuştur. İslam kültüründe, maniler bilhassa dini ve etik mevzuları ele alırken, Türk kültüründe engel çoğu zaman sevgi, aşk, tabiat, toplumsal vakalar benzer biçimde mevzuları işlemektedir.

Manilerin Yapısı

Çoğunlukla dört mısradan oluşur. İlk iki mısra, birbirinden bağımsız olarak mevzuyu açıklar. Üçüncü mısra, önceki iki mısrayı birleştirir ve dördüncü mısra ise önceki üç mısrayı bir özdeyişle sonlandırır. Dörtlüklerin son iki mısrası birbirine uyumlu bir halde kafiye yapar. Manilerin kafiye örgüsü, çoğu zaman a-a-x-a şeklindedir.

Maniler, çoğu zaman fazlaca kısa olup, toplamda 8-16 mısradan oluşurlar. Manilerde, dilin özelliklerini en iyi şekilde kullanarak, çeşitli yazınsal sanatlar kullanılır. Şiirsel bir anlatımın yanı sıra ek olarak bir tekerleme tesiri de yaratılmaktadır. Bu yüzden, çocuklar içinde da oldukça popüler bir halk edebiyatı türüdür.

Maninin kafiye düzeni “aaxa” şeklindedir. Aslolan fikir son dizededir. Birinci ve ikinci dizelerin mevzuyla pek ilgisi yok benzer biçimde görünmekle beraber, bunların mevzuyu çağrıştıran bir niteliği vardır. Manici, aslolan duygu ve düşüncesini dördüncü dizede dile getirir.

Mevzularına Nazaran Manilerin Türleri

Türk edebiyatında maniler, çoğu zaman bölge, bölgesel kültür, dönem ve mevzularına gore sınıflandırılır. Bazı engel türleri şunlardır:

  • Ağıt Manileri: Çoğu zaman cenazelerde söylenen manilerdir.
  • Aşk Manileri: Sevgi, aşk ve romantizm mevzularını işleyen manilerdir.
  • Dini Maniler: İslam kültürüne gore dinî mevzuları işleyen manilerdir. Örnek: Ramazan Manileri
  • Sevgi Manileri: Sevgi, romantizm ve tutku mevzularını işleyen manilerdir.
  • Toplumsal Maniler: Toplumsal vakaları işleyen manilerdir.

Manilerin çeşitleri nedir?

Engel söylemekle ilgili olarak “engel düzmek, engel atmak, engel yakmak” benzer biçimde ifadeler de kullanılır. Engel söyleyen kişilere ise halk içinde “engel yakan, engel seviye, engel atan, manici” benzer biçimde adlar verilir. En iyi engel söyleyenlerse “manici başı” olarak anılır. Maninin mevzusu çoğunlukla “aşk” olmakla beraber, manilerde “ağıt, yergi, nasihat” benzer biçimde konuların da işlendiği görülür. Maniler mevzularına gore “aşk manileri, nasihat manileri, yergi manileri” isimleriyle anılır.

Düz engel

Yedişer heceli dört dizeden oluşur. Kafiyeleri çoğu zaman cinassızdır. Bu tür manilere “tam engel” yada “düz engel” adı verilmektedir.

Kahve Yemen’den gelir
Bülbül çimenden gelir
Ak topuk beyaz gerdan
Her gün hamamdan gelir
Bu engel 7’li hece ölçüsü ile söylenmiş ve uyak düzeni aaxa şeklindedir.

Ana başa tac imiş
Her derde ilaç imiş
Bir evlat pir olsa da
Anaya muhtaç imiş

Cinaslı engel

Kafiyenin cinaslı sözlerle yapıldığı manilerdir.
Engel benim ezberim
Kan ağlıyor gözlerim
Ben yârimin yolunu
Akşam sabah gözlerim
Yukarıdaki manide “gözlerim” sözleri kafiye ile yapılmıştır. Bu sözler isim ve eylem olarak kullanılarak cinaslı kafiye yapılmıştır.

Almadan
Kokun aldım almadan
Bir de yüzün göreyim
Tanrı canım almadan

Kesik engel

Birinci dizesindeki hece sayısı yediden azca olan maniler kesik engel adı verilir. Fakat meydan ve kahvehanelerde söylenen ve ilk dizeleri “aman” ünlemiyle doldurulan manilerse İstanbul manileri olarak anılır.
Yara sızlar
Ok değmiş yara sızlar
Yaralının hâlinden
Ne bilsin yarasızlar
Yukarıdaki maninin ilk dizesi, yedi heceden azca olduğundan bu bir kesik engel örneğidir.

Yedekli engel

Düz maninin sonuna aynı kafiyede iki mısra daha ilave edildikten sonra dört yada beşten fazla mısraıyla kurulup söylenen şiirlere “yedekli engel” ya da “artık engel” adı verilir. Kesik manilerde cinas kullanılmasına karşılık yedekli manilerde cinas kullanılmaz.

Ağlarım çağlar benzer biçimde
Derdim var dağlar benzer biçimde
Ciğerden yaralıyım
Gülerim çağlar benzer biçimde
Her gelen bir gül ister
Sahipsiz bağlar benzer biçimde

Şu dağlar acayip dağlar
İçinde acayip ağlar
Kimse acayip ölmesin
Acayip için kim ağlar
Ağlarsa anam ağlar
Gerisi yatan ağlar

Karşılıklı Engel (Deyiş)

İki kişinin karşılıklı olarak söyledikleri manilerdir. Bunlar sorulu cevaplı şekilde düzenlenir. Bu manilerde kimi süre maninin kimin ağzından söylendiği belirtilir.

Kız tarafı:
Hoş geldiniz, hoş geldiniz
Bolluk getirdiniz
Var ise bir niyetiniz
Çekinmeden deyiniz

Görücü:
Tellidir süpürgeniz
Gülle dolu bahçeniz
Niyetimiz bellidir
Kızınızı isteriz

Katar Engel

Bir mevzu bütünlüğü içinde birbiri ardınca gelen bu tür şiirlere katar engel denir.
Evvel Tanrı adına
Şükürler bin yâdına
Mil çekilsin ol göze
Hor bakan üstadına
Baharı benzer yaza
Şahini mail kaza

Bu bir katar manidir
Tek tek diyelim size
Okudum hiçe geldi
Kısmet bu gice geldi
Hazret-i İbrahim’e
Gör kurban nice geldi…

Manilerin Özellikleri Nedir Maddeler Halinde

Engel, Türk halk şiirinde birçok özellik taşır. Bunlar içinde şunlar sayılabilir:

  • Çoğunlukla dört mısradan oluşur ve son iki mısra aynı kafiye ile biter.
  • Dilin özellikleri en iyi şekilde kullanılarak, çeşitli söz sanatlarına başvurulur. Bu yüzden maniler, gramer, sözcüklerin anlamları ve ses uyumu benzer biçimde dil özelliklerinin ustaca kullanıldığı şiirlerdir.
  • Mütevazi bir dil kullanılır ve çoğu zaman halkın anlayabileceği bir dil tercih edilir.
  • Her insanın kolayca ezberleyebileceği tekrarlamalı bir yapıya haizdir.
  • Çocuklar içinde da oldukça popüler bir halk edebiyatı türüdür. Çocuklar, bu şiirleri tekerleme benzer biçimde yine ederek eğlenirler.
  • Halk içinde yaşayan bir anonim halk edebiyatı ürünüdür. Bu yüzden, manilerde çoğu zaman toplumun değerleri, gelenekleri ve yaşam biçimi yansıtılır.

maniler özellikleri türleri çeşitleri nedir ne demek

Engel nedir pdf indir

Güzel Engel Örnekleri

Bostanlarda
fasulye
Anam gitti gezmeye
Ben anamdan örendim
İnce boncuk çizmeyeKoyunum var karaman
Gaybolursa araman
Ben bir reçber kızıyım
Şehirliye yaraman
Dere boyu gidelim
Koyun kuzu güdelim
Sennen beni görmüşler
İnkâr bayrım edelim
Ak koyun kuzusuna
Gün tutmuş postusuna
Ne desen de ağlasam
Arnımın yazısına
Tren gelir öterek
Kömürünü dökerek
Ben anamdan ayrıldım
Gözüm yaşım dökerek
Tut yedim duttu beni
Yârim unuttu beni
Yarı yola varmadan
Hıçkırık tuttu beni
Ak tavuk aldın mı?
Kümese koymadın mı?
Kör ihtimaller içinde gaynana
Sen gelin olmadın mı?
Kapelesi ketenden
Yârim indi trenden
Boynuna sarılayım
Gülünü incelmeden

Kayalar yarılmasın
Yar bana darılmasın
Yar bana darılıp da
Ellere sarılması

Çaya inesim geldi
Şeker yiyesim geldi
Ala gözlü ablamı
Gene göresim geldi
Su içtim kana kana,
Sular akar yana yana,
Yüzün bigün görmedim,
Bilmiyorum gidem ne yana.Merdiven indirdiler,
Atlara bindirdiler,
Kızım seni kahır eline gönderdiler,
Ağlar silinir silinir ağlar.
Gelin geldi evimize,
Şenlik kurdu köyümüze,
Sefalar getirdin allı gelin,
Sefa geldin pullu gelin.
Baban carsıya vardı mı?
Alını yeşilini aldı mı?
Suda kızıma dedi mi?
Haydı kızım mübarek olsun.
Haydı kızım kınan mübarek olsun,
Burada dilin tatlı olsun.
Çağırın gelin kızın anasını
Kızı gelin oldu görsün.
Tanrı muradını verdi bugün,
Anasını kızsız koyan
Evlerini tenha koyan,
Testisini susuz koyan.
Kahve doktum kuruna,
El vurmayın durula,
Yârime yar diyeni,
Sol göğsünden vurula.
Bayburt’a giden yollar
Uzadıkça uzarlar,
Geçme bizim kapıdan
Eller bana kızarlar.

Maşrapanın kalayı,
Kızlar çeker halayı,
Tanrı için açıklayın,
Var mı askın kolayı.

Suya bulgur ezerim,
Hem ezer hem süzerim,
Ben yarımın derdinden
Deli olmuş gezerim.

Çaya indim taş buldum
Yüzüğüme kaş buldum
Neredeydin la sürgün
Yanıma yoldaş buldumArabası kirenden
Mendil sallar trenden
Abenim nazlı yarim
Iyi mi ayrıldın benden
Kara tren ak tren
Askerleri say tren
Benim yarım kırkbeşti
Postasıyla say tren
İki çeşme yanyana
Su içsem kana kana
Bana ediresini ver
Mektup yazayım sana
Sergenlerde çekirdek
Bostanlarda bitecek
Ben isterim babamdan
Dört davul sekiz köçek
Evleri var üst başta
Kundum dalda taşta
Sen orada ben burda
Akıl kalmadı başta
Harmanı yuvarladım
Samanı çuvalladım
Gara gözlü ey abim
Allaha ısmarladım
Keteni bez edeyim
Hangi yol gözeteyim
Kara gözlü yarimi
Kimlere benzeteyim

Mendil serdim bir taşa
Neler geldi bu başa
Öptüm bir kız yanağı
Dedi bana fazlaca yaşa

İp attım ucu kaldı
Ocakta saçı kaldı
Ben büyüttüm el aldı
Yürekte açı kaldı
Eğer gelinim
iyi olursan
Bizde seni överiz
Kotu olursan gelinim
Hepimizde döveriz.Karatavuk olmadın mı?
Dallara konmadın mı?
Şebek yüzlü kaynanam,
Sen gelın olmadın mı?
Karşıdaki gök ekin,
Aldırdım elimdekin,
Her soran benzim sorar,
Sormazlar kalbimdekin.
Ekim ektim düzlere,
Diken oldum gözlere,
İşte ben gider oldum,
Ayaş kalsın sizlere.
Yıldırım vurdu bizi,
Dal benzer biçimde kırdı bizi,
Araya girdi düşman,
Dağlar ayırdı bizi
Arabamın tekeri
Hem ileri hem geri
Benim de bir yârim var
Oruçlar’ın şoförü
Avlu dibi örümcek
Aklım gitti görüncek
Ben aklımı yemedim
Köylülere gidecek
Ayağında mesi var
Odasında sesi var
Bekâr oğlan değil mi?
Kızlarda hevesi var

Ayakkabı aldırdım
Bir sele topukları
Beni baştan çıkaran
Taşköprü kopukları

Ayakkabı giyerim
Üstü beyaz olursa
Kaynanamı severim
Oğlu güzel olursa

Gökde yıldız niniynen
Köçek oynar ziliynen
Ayağına taş batmış
Siliyor mendiliylenDam kapısı açıldı
İnce boncuk saçıldı
Yar kapıdan girince
Gözüm gönlüm açıldı
Dağda tavşan oynuyor
Yelesini yağlıyor
Ötmüş yârim dizime
Acayip acayip aylıyor
Irmak coştu kül oldu
Yârim sana ne oldu
Olan oldu a gülüm
Madenkeş sebep oldu
Tütün içtim lüleden
Benim yârim Günye’den
Biricik biricik baş olmaz
Hoş geldiniz cümleden
Damda kırat harlıyor
Kapılan parlıyor
Aşmış yengem geliyor
Beyaz mendil sallıyor
Kayalar yarılmasın
Yar bana darılmasın
Yar bana darılıp da
Ellere sarılmasın
At üstünde cenderme
Dut kolundan goyverme
Giz ben seni atacın
Kimselere deyverme

Sarı kâğıt yazarım
Sandık sandık basarım
Yârimi vermezlerse
Ben kendimi asarım

Kar yağıyor yağıyor
Abamı giyeceğim
İhtiyara varıp da
Goca mı diyeceğim
Cuma köyün
yolları
Dönüm geliyor dönüm
Cuma köyünden kız almak
Ölüm geliyor ölümYarımca’da saz olur
Gül açılır yaz olur
Ben yârime gül demem
Gülün ömrü azca olur
Hereke’dir köyünüz
Buz gibidir suyunuz
Köyünüzü beğendim
Yok, mu bekâr kızınız
Harmanlardan geçiver
Ata yonca biçiver
İki tane yar olmaz
Birinden vazgeçiver
Dikenli’nin dağları
Üzüm yapmaz bağları
Üzüm yapsa bağları
Evlenir oğulları
Karpuz kestim kan benzer biçimde
Uzadı urgan benzer biçimde
Yarımca kızları
Kınalı kurban benzer biçimde
Yarımca’da saz olur
Gül açılır yaz olur
Ben yârime gül demem
Gülün ömrü azca olur
Kirazımız dalbastı
Dalları kiraz bastı
Delikanlı bahsetti
Kızlar yüzünü astı

Bu kiraz budak budak
Olur, mu kiraz dudak
Yarımca’nın güzeli
Canımdır sana adak

Duvarda makas asulu
Elbiseler kesülü
Bana engel sorarsan
Kirli çuval basulu

« Yaban Romanının Özeti Gülşehri »

(Toplam: 3, Bugün: 1 )

Leave a reply:

Site Footer